Generel info om rekrutteringsbureauer

Mange danske og udenlandske virksomheder har allerede opdaget det lukrative aspekt og de mange fordele ved at hyre ny arbejdskraft via en målrettet rekruttering igennem et rekrutteringsbureau. Rekruttering har vundet indpas på markedet, og som rekrutteringsbureau har man kronede dage. Alene i Danmark er der over 1000 rekrutteringsbureauer i alle afskygninger, og med speciale indenfor en bred vifte af brancher og fagområder. Se et bredt udsnit af de forskellige rekrutteringsbureauer her.

Potentialet i et rekrutteringsbureau

Hvad er en rekrutteringsvirksomhed? Som rekrutteringsbureau er man specialist i at matche de jobsøgende kandidater, der besidder de bedste kompetencer, med de virksomheder, der søger ny arbejdskraft igennem et rekrutteringsbureau. Den fornemste opgave for et rekrutteringsbureau er altså en intensiv ”headhunting” af kandidater igennem bureauets egne kontakter og netværk, og formidle de bedst egnede jobkandidater indenfor en given branche videre til den virksomhed, der står med behovet for en ny medarbejder.

For arbejdsgiverne er det en stor hjælp at slippe for at skulle lave jobannoncer, gennemlæse hundredvis af jobansøgninger, udvælge de bedste ansøgere, etc., i forbindelse med nye ansættelser. Det udvalgte rekrutteringsbureau står for denne del af arbejdet. Virksomheden kan udnytte egne ressourcer og tid fuldt ud ved at lade et rekrutteringsbureau og dettes konsulenter tage kontakt til de bedste kandidater til det pågældende job. Dette er med andre ord med til at gøre processen strømlinet og dynamisk.

Ved at overlade rekrutteringsprocessen til et rekrutteringsbureau slipper man som virksomhed ikke kontrollen med ansættelsen af nye medarbejdere. Som nævnt ovenfor letter man blot processen for sig selv omkring en del af de ressourcekrævende elementer af en hyringsproces. Virksomheden står fortsat selv for de endelige beslutninger og essentielle afgørelser omkring, hvem man i sidste ende vælger at ansætte.

Rekrutteringsbureauernes ”lange arm”

I takt med at antallet af rekrutteringsbureauer er steget, er konkurrencen indenfor feltet ligeledes blevet skærpet. Dette er blot en fordel for rekrutteringsparate virksomheder, da den hårde konkurrence er medvirkende til at presse et rekrutteringsbureau på prisen. Det er altså blevet lettere for arbejdsgiverne at få ”et godt tilbud” fra et rekrutteringsbureau på en rekrutteringsproces. 

Det rekrutteringsbureau, som den pågældende virksomhed indgår samarbejde med, er garant for en så omfattende og grundig rekrutteringsproces, at mulighederne for at ansætte den bedst egnede kandidat til den ledige stilling øges betragteligt. ”Fangarmene” hos et rekrutteringsbureau når langt ud. International rekruttering er også blevet en markant spiller på det danske jobmarked. Ud fra virksomhedens egne ønsker kan et rekrutteringsbureau iværksætte en international rekruttering, der strækker sig udover Danmarks grænser. Mulighederne er mange og ladet med potentiale og fremtidsmuligheder.

Med det store kartotek og netværk af potentielle jobkandidater, som et rekrutteringsbureau har i baghånden, er virksomheden selv med til at vælge, ad hvilke kanaler det pågældende rekrutteringsbureau skal søge efter kandidater. I sidste ende handler det om virksomhedens behov og ønsker til en eller flere ubesatte stillinger. Vil du møde det korrekte match til en ledig stilling i din virksomhed, så kan det betale sig at sætte et rekrutteringsbureau på opgaven.

Cookies

Vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske indstillinger. Ved at klikke videre accepterer du dette.

Læs mere..